czwartek, 31 lipca 2014

Podstawowe czasy – Le présent

Czas teraźniejszy, le présent, służy do opisywania sytuacji dziejącej się w chwili obecnej.

Odmieńmy czasowniki być, mieć, iść, robić przez osoby w czasie teraźniejszym:

Odmiana czasownika być, être, w czasie teraźniejszym:
Singulier
Pluriel
Je suis /Ja jestem/
Nous sommes /My jesteśmy/
Tu es /Ty jesteś/
Vous êtes /Wy jesteście/
Il, Elle, On est /On, Ona jest/
Ils, Elles sont /Oni, One są/

Odmiana czasownika mieć, avoir, w czasie teraźniejszym:
Singulier
Pluriel
J’ai /Ja mam/
Nous avons /My mamy/
Tu as /Ty masz/
Vous avez /Wy macie/
Il, Elle, On a /On, Ona ma/
Ils, Elles ont /Oni, one mają/

!!! Odmiany czasowników être i avoir w czasie teraźniejszym należy się nauczyć w pierwszej kolejności, gdyż ich formy osobowe służą jako czasowniki posiłkowe, verbes auxiliaires, przy tworzeniu czasu przeszłego złożonego.

Odmiana czasownika iść, aller, w czasie teraźniejszym:
Singulier
Pluriel
Je vais /Ja idę/
Nous allons /My idziemy/
Tu vas /Ty idziesz/
Vous allez /Wy idziecie/
Il, Elle, On va /On, Ona idzie/
Ils, Elles vont /Oni, One idą/

Odmiana czasownika robić, faire, w czasie teraźniejszym:
Singulier
Pluriel
Je fais /Ja robię/
Nous faisons /My robimy/
Tu fais /Ty robisz/
Vous faites /Wy robicie/
Il, Elle, On fait /On, Ona robi/
Ils, Elles font /Oni, One robią/

Laurent odmienia czasowniki być, mieć, iść, robić przez osoby w czasie teraźniejszym:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz